Friday, December 25, 2009

boleh dia cakap macam tu....!

Assalamualaikum..
bila tengok je rancangan tu semalam, terdetik dalam hati.........
"..boleh dengan selambanya dia cakap macam tu.."

petang semalam, lepas kemas2 rumah dudukla tengok tv. bukak satu channel yg tengah tayang rancangan korea. time tu ada satu global talkshow (chit-chat with beautiful ladies..kalu yg tau). rancangan ni diorg jemput sume foriegner utk cakap2 tentang perkara-perkara tertentu, means tengok persepsi orang yg bukan warga korea, n tengok orang luar bersembang dalam bahasa korea. rancangan semalam melibatkan jugak sekumpulan foriegner lelaki, n waktu tu ada sorang lelaki from turki tengah di interview.....

MC : apa makanan yang ada di sini tapi tiada di Turki?
Turki (L): Daging babi...
Israel(P): Ooo..sebab kamu orang Muslim kan..
MC : Ya..sebelum ni ada seorang tetamu Malaysia Muslim..dia pun cakap perkara yang sama..betul ya sebab kamu Muslim, kamu tidak boleh makan makanan tu...
Turki (L): Ya...
MC : Memang tak pernah lansung la..walaupun di Turki..
[..time ni yang memeranjatkan.....]
Turki (L): Tidak..saya pernah makan...
MC : Di Turki?
Turki (L): Tak..disini...
MC : ...............
Israel(P): Macam mana pulak kamu boleh makan..orang Islam kan dilarang makan babi...
Turki (L): Saya tak nak pun..tapi waktu tu senior2 saya disini suruh saya rasa..jadi saya tak dapat tolak dan saya rasa..
Israel(P): Tapi kamu orang Islam...kamu tak boleh makan benda tu...
Turki (L): ..............
MC : Bukanla orang Korea yang suruh..tapi kawan2 kamu dari Turki
Turki (L): Ya...
MC : Apa rasanya...
Turki (L): Memang sedap..........

Ya Allah!!!!!...time tengok ni dalam hati Tuhan je yang tau..........

1. Memanglah kalu diikutkan, bukan dia sorang je orang Islam yang pernah makan babi..tapi perkara utama disini ialah dia berada dalam satu rancangan yang ditayangkan diseluruh dunia!!
2. Siapa yang terkejut dengan kenyataan dia tu? The female guest from Israel!! n female guest ni yang tegur dia...
3. Kenapa MC tu tanya siapa yg suruh dia makan? so that the koreans tak dipersalahkan atas situasi dia makan benda tu..sebab yang suruh dia makan kawan2 Turki dia jugak..
4. Boleh pulak dia jawab MC tu tanya sedap ke tak daging tu...dengan jawapan macam tu...

"...maka berbahagialah mereka yang terasing......"

Tuesday, December 22, 2009

Sahabat....

~ Menurut Imam al-Ghazali, untuk memilih sahabat :
- pilih orang yang berfikiran waras
- lihat pada kelakuan / budi pekerti
- jangan pilih orang yang fasik
- pilih orang yang tidak terlampau mementingkan keduniaan

~ Cara untuk memilih kawan :
- jika engkau berbuat bakti kepadanya, dia akan melindungimu
- jika engkau rapatkan persahabatannya, ia akan berbuat baik persahabatanmu itu
- jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, ia akan membantumu
- jika engkau hulurkan kebaikan, maka ia akan menerimanya dengan baik
- jika ia mendapat bantuanmu, maka ia akan menghargainya dan akan sentiasa menjadi
sebutan
- jika dia melihat keburukan pada dirimu, maka dia akan cuba menutupnya
- jika engkau meminta bantuan, maka ia akan cuba mengusahakannya
- jika engkau diam (dalam kesusahan), maka ia akan menyedarinya dan segera
bertanyakan akannya
- jika bencana menimpamu, maka ia akan meringankan kesusahanmu
- jika engkau bercakap benar, maka ia akan membenarkanmu
- jika berlaku perselisihan, maka ia akan beralah atas dasar persahabatan

'..andainya alam ini mampu berkata-kata, pastinya pujian buat dirimu..sahabatku..'

Sunday, November 22, 2009

kisah beruang

...Seekor beruang yang bertubuh besar sedang menunggu seharian dengan sabar di tepi sungai deras. Waktu itu memang tidak sedang musim ikan. Sejak pagi ia berdiri di sana mencuba meraih ikan yang meloncat keluar air. Namun, tak satu juga ikan yang berhasil ia tangkap. Setelah berkali-kali mencoba, akhirnya... huppp!... ia dapat menangkap seekor ikan kecil. Ikan yang tertangkap menjerit-jerit ketakutan. Si ikan kecil itu meratap pada sang beruang, "Wahai beruang, tolong lepaskan aku." "Mengapa?" tanya sang beruang. "Tidakkah kau lihat, aku ini terlalu kecil, bahkan bisa lolos lewat celah-celah gigimu," rintih sang ikan. "Lalu kenapa?" tanya beruang lagi. "Begini saja, tolong kembalikan aku ke sungai. Setelah beberapa bulan aku akan tumbuh menjadi ikan yang besar. Di saat itu kau bisa menangkapku dan memakanku untuk memenuhi seleramu," kata ikan. "Wahai ikan, kau tahu mengapa aku bisa tumbuh begitu besar?" tanya beruang. "Mengapa?" ikan balas bertanya sambil menggeleng-geleng kepalanya.
"Karena aku tak pernah menyerah walau sekecil apa pun keberuntungan yang telah tergenggam di tangan!" jawab beruang sambil tersenyum mantap. "Ops!" teriak sang ikan.

...Dalam hidup, kita diberi banyak pilihan dan kesempatan. Namun jika kita tidak mau membuka hati dan mata kita untuk melihat dan menerima kesempatan yang Tuhan berikan maka kesempatan itu akan hilang begitu saja. Dan hal ini hanya akan menciptakan penyesalan yang tiada guna di kemudian hari, saat kita harus berucap : Ohhh....Andaikan aku tidak menyia2kan kesempatan itu dulu...??". Maka bijaksanalah pada hidup, hargai setiap detik kesempatan dalam hidup kita. Di saat sulit, selalu ada kesempatan untuk memperbaiki keadaan; di saat sedih, selalu ada kesempatan untuk meraih kembali kebahagiaan; di saat jatuh selalu ada kesempatan untuk bangkit kembali; dan dalam kondisi terburuk pun selalu ada kesempatan untuk meraih kembali yang terbaik untuk hidup kita...

Bila kita menghargai kesempatan yang kecil, maka ia akan menjadi sebuah kesempatan yang besar.

Hope you all can find the best for your life.

Wednesday, November 11, 2009

Bedah Buku


“….. ‘kerosakan’ yang disebutkan dalam al-Qur’an bukan hanya pada kebendaan dan fenomena alam, malahan juga pada iltizam beragama dan kehidupan kerohanian. Kebinasaan kerohanian kurang menjadi perhatian kebanyakan manusia, hal ini adalah di antara kesan dosa juga terutama sekali kesan dosa disebabkan kejahilan dan keilmuan yang dangkal.

Termasuk kesan dosa adalah kegagalan seseorang berkomunikasi dengan dirinya sendiri. Adakalanya manusia dapat berkomunikasi dengan orang lain (dunia luar) secara aktif dan positif tetapi perkara asas berkaitan dirinya sendiri terabai atau tidak mendapat perhatian seperti yang dikehendaki Allah dan Rasul. Ketidakhadiran seseorang dalam menghadiri solat fardhu berjemaah adalah salah satu di antara sekumpulan kesan negative dosa yang dilakukan. Hamba yang terdedah melalakukan dosa, Allah akan membuatnya lengah dan lupa mengerjakan perkara yang mendatangkan kemaslahatan dirinya, dan dia akan melakukan perkara yang kurang bermanfaat yang akan mengakibatkan dirinya terdedah ke dalam kerugian dan kebinasaan. Dalam masa yang sama, dia menganggap bahawa tidak ada masalah yang dihadapinya.

Setiap hamba yang memiliki kepekaan dan keprihatinan terhadap iltizam beragama pada dirinya, keluarganya, sahabat-sahabatnya dan masyarkat di sekitarnya, sangat perlu mengambil berat permasalahn yang dibincangkan dalam buku ini. Keadaan hati yang suci bersih adalah syarat utama bagi memperoleh hidayah yang dibaca dan dipohonkan berulang kali dalam solat ; semasa membaca al-Fatihah, dalam doa, zikir ketika duduk antara dua sujud dan lain-lain. Disebabkan permasalahan hati dan nafsu ini ada pelbagai kerumitan atau komplikasinya, maka bagi hamba yang benar-benar memiliki kepekaan dia harus tabah dan sabar. Hati yang berbalut dosa boleh juga diibaratkan sebagai gumpalan benang yang kusut yang harus diselesaikan dengan tenang dan tabah……”

-Petikan dari muqaddimah buku ‘Kesan Dosa Dalam Hidup’-


…bagaimana nak melatih diri untuk berubah…?
Hayati buku ‘U-TURN Ke Jalan Lurus’

Sunday, November 8, 2009

..sehari sebelum exam..

Sehari sebelum exam
mengadap buku perkara biasa
buat revision tak macam dulu gayanya
tenang skit..sebab bahasa melayu semuanya
tapi otak still mcm tak centre
..mana satu yang nak baca…?

Sehari sebelum exam
makan tak lalu…?
tak juga..
tidur tak lena…?
siap mimpi macam-macam cerita
rasa tak tentu hala…?
hmm..ye ke..ok je rasanya

Sehari sebelum exam
berbicara dengan mak satu kewajipan
gelak ketawa dengan abah…? hari-hari macam tu
sembang dengan adik-beradik dan kawan-kawan..
baca surat khabar dan majalah…
(sempat jugak tu…)

Sehari sebelum exam
exam final paper pulak tu
lepas ni dah takde dunia mengadap buku
kuliah..exam..teman2 sekuliah..
esoklah kali terakhir bertemu
dalam dunia kita berperang dimedan ilmu
satu semester yang berlalu
terasa sebentar sahaja detik itu
detik aku…dalam alam buku&guru

..lepas exam nanti
nak buat apa ya…?


-epalhijau03-
Ahad, 3.02 pm
sehari sebelum final paper…final exam…
(sempat lagi update blog)

Thursday, September 24, 2009

..APA SETELAH PUASA..??

“Bulan Ramadhan bulan yang berkat..bulan rahmat dan juga maghfirah..pahala digandakan doa diterima..bulan LailatulQadar yang istimewa..” antara bait lagu yang seringkali berkumandang setiap kali menjelang bulan 1000 rahmat buat manusia,Ramadhan. Namun begitu, semerdu manapun suara yang menyanyikan, seindah manapun kata-kata yang tersusun, andai hati manusia buta untuk menilai sejuta kelebihan Ramadhan yang dihidangkan, itulah antara tanda hati yang mati. Kita seharusnya bersyukur kerana dipertemukan sekali lagi dengan Ramadhan, bulan yang benar-benar menjanjikan yang terbaik berupa amalan-amalan, yang bukan sahaja tidak dijanjikan pada bulan-bulan lain selainnya, malah setiap amalan itu pula diganjari dengan pahala yang berlipat kali ganda.

Dan kini..tibalah masa Ramadhan melabuhkan tirai. Apakah nilai Ramadhan 1430H kepada diri kita..??

Berbeza dengan kehidupan dunia yang dibina kehadapan, kehidupan selepas mati dibina kebelakang. Kita bakal menjalani kehidupan selepas mati berdasarkan apa yang kita bawa dari kehidupan dunia. Kita hanya mempunyai satu peluang untuk menyediakan bekalan secukupnya untuk kehidupan selepas kematian. Dan Ramadhan 1430H hanya bertamu sekali ini sahaja, tidak akan ada yang kedua. Ramadhan seharusnya menjadi medan yang terbaik buat kita untuk mengislah diri, muhasabah diri dan membina azam serta niat untuk mengubah diri kearah yang lebih baik. Hanya hawa nafsu yang menjadi pertarungan diri. Maka andai kita orang yang suka melewat-lewatkan solat, itulah diri kita, maka ubahlah diri. Andai kita orang yang tidak suka berkunjung ke masjid atau surau, itulah diri kita, maka ubahlah diri. Andai kita orang yang suka bersangka buruk, sering berkata-kata perkara yang tidak berfaedah, mengumpat dan membuang masa, itulah DIRI KITA, maka UBAHLAH DIRI!! Tiada penyesalan andai ini Ramadhan yang terakhir buat kita..

Hakikatnya, itulah erti Syawal yang sebenar. Syawal bulan melatih peningkatan iman dan amal. Apalah ertinya latihan dalam bulan Ramadhan jika setelah memasuki Syawal tidak ada peningkatan dalam kehidupan kita sehari-hari menuju alam akhirat yang kekal abadi.

Siapa yang menjaga percakapannya dianugerahkan kepadanya hikmah. Siapa yang menjaga penglihatannya dianugerahkan kepadanya hati yang khusyuk. Siapa yang menjaga makanannya dianugerahkan kepadanya kelazatan dalam beribadah. Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah sempurnakan sabarnya lalu memasukkannya ke dalam Syurga mana yang dia suka. Siapa yang menjaga daripada ketawa dianugerahkan kepadanya kehebatan. Siapa yang menjaga daripada bergurau dianugerahkan kepadanya keelokan atau kemuliaan. Siapa yang meninggalkan cinta dunia dianugerahkan kepadanya dapat melihat kesalahan sendiri. Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari kesalahan pada perbuatan Allah, dianugerahkan kepadanya pelepasan daripada nifak.

Terasa amat berat untuk kita berpisah dengan bulan Ramadhan, kerana banyaknya keistimewaan dan ganjaran di dalamnya, walau bagaimanapun, peluang untuk kita masih terbuka. Bulan Syawal yang bakal tiba, Allah s.w.t menyediakan pula kepada kita dengan menjanjikan ganjaran pahala setahun bagi yang berpuasa 6 hari di bulan Syawal, sebaik sahaja kita selesai menyambut 1 Syawal (Aidilfitri),
Rasulullah s.a.w bersabda :
Bermaksud: "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian diikuti pula dengan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal, ia adalah seperti berpuasa setahun".
(Hadis riwayat Muslim)

Maka, apa setelah puasa..?? Jawapannya: Muhasabah & Istiqomah!!
Ramadhan yang sama, natijah yang berbeza..
’Eid Mubarak..Kullu ’am wa antum bikheir..

Wednesday, September 9, 2009

Muslim Uighur Dilarang Berpuasa Ramadhan

Tampaknya pemerintah China itu benar-benar serius terhadap komunitas Muslim di negaranya. Setelah peristiwa beberapa bulan silam yang menewaskan sejumlah besar Muslim di kawasan Uighur, sekarang di bulan Ramadhan, pemerintah China di provinsi Xinjiang mengeluarkan ancaman, jika ada pekerja di Uighur yang kedapatan tak makan siang selama Ramadhan, maka akan dipecat. Demikian diberitakan oleh Epoch Times.

Ini merupakan usaha keras dari pemerintah Xinjiang, agar Muslim Uighur tidak menjalankan kewajibannya di bulan Ramadhan. “Makan siang gratis, teh dan kopi—pemerintah menyebutnya ‘Kepedulian dari Pemerintah’ ditawarkan di departemen dan perusahaan pemerintahan. Tapi itu tampaknya strategi pemerintah untuk menemukan siapa saja yang berpuasa.” Ujar Dilxat Raxit, juru bicara World Uighur Congress.

Menurut Dilxat, Partai Komunis Uighur telah memaksakan menandatangi “surat pertanggungjawaban” yang bersumpah untuk menghindari puasa dan aktivitas ibadah lainnya. Mereka juga tidak segan akan menghukum siapapun yang kedapatan berpuasa di wilayah ini.

Para pemilik restoran Muslim dipaksa pula menandatangi dokumen yang menyatakan mereka akan terus buka sepanjang hari dan menjual alkohol sepanjang Ramadhan, atau izinnya akan dicabut. Para ustad di masjid dipaksa untuk menyampaikan ceramah tentang puasa itu kegiatan feudal. Jika tidak, izin mereka pun akan dicabut.

Saat ini, situasi di Xinjiang untuk orang Muslim belum kembali normal. Militer dan tentara berjaga-jaga dimana-mata.(sa/epochtimes)

(http://www.eramuslim.com/berita/dunia/muslim-uighur-dilarang-berpuasa-ramadhan.htm)

see also :
(Rejim Komunis China "Bantai" Ramadhan di Xinjiang)
http://www.suaramedia.com/berita-dunia/dunia-islam/10279-rezim-komunis-china-qbantaiq-ramadhan-di-xinjiang.html
(Muslim Uighur di Xinjiang, China, Dilarang Tarawih )
http://www.kisahislam.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58:israel-sambut-ramadhan-dengan-kawat-berduri&catid=17:berita-terkini&Itemid=116

Friday, September 4, 2009

..Yasmeen Hannan bt. Fahmi..

Nama itu..

Milik seorang puteri,

Tangisnya memecah sunyi,

Kala lahirnya ke dunia ini,

Menggamit rasa menyentuh hati



Nama itu..

Nyawa ditaruh demi hadirnya,

Sakit ditempuh tak terperi rasanya,

Namun tatkala jasadnya kelihatan,

Laksana dicantas segala keresahan


Nama itu..

Milik dia yang dirai,

Milik dia permata dihati,

Limpahan nikmat yang telah diberi,

Tadahan syukur padaMu ilahi


Nama itu..

Lembut kulitmu merahnya pipi,

Redup matamu tenangkan hati,

Asyik melihat bebola matamu,

Teroka segenap dunia yg baru


Nama itu..

Selamanya kamu..


~tQ abi hannan..my only big brother..n ummi hannan..cute sis-in-law..~

Wednesday, September 2, 2009

Tenangkanlah Hatiku Ya Allah


Entah kenapa
hati ini
gundah gulana
resah
sedih
kecewa
..tenangkanlah hatiku Ya Allah

kadang kala
aku menangis
gembira
duka
ada kalanya
entah kenapa
tiba-tiba
terasa basah di pipi
..tenangkanlah hatiku Ya Allah

umur yang semakin bertambah
adakah bertambah amalanku
tanggungjawab yang ku galas
mampukah terus aku memikulnya
adakah aku telah melaksanakannya
ilmu yang tidak diamalkan
kemanakah semuanya
masa yang aku bazirkan
akhirat yang aku abaikan
Allah..Ya Allah…Ya Allah

Ya Rahman..
tenangkanlah hatiku
agar waras fikiranku
andai resah ini terus bertamu
aku terus dalam ruang ini
dunia yang ku cipta sendiri
tanpa aku sedari

Ya ‘Aziz..Ya Ghaffar
ampunilah dosa-dosaku
tetapkanlah hatiku atas jalan iman
hanya Engkau matlamat hidupku
Islam jalan yang memandu
akhirat tempat tujuanku

..dan
bila terampun dosa
bila cekalnya jiwa
tetap matlamat di depan mata
iman terus subur di dada
maka…tenang…

Ya Allah..tenangkanlah hatiku

Monday, August 31, 2009

Friday, August 21, 2009

-------------------------------------------------------------------------------------
Iklan Kursus Ramadhan 2009

Tujuan kursus supaya semua peserta menjadi orang yang bertaqwa.

Objektif kursus ialah:
Di akhir setiap sesi semua peserta boleh:
a) membaca 30 juz Al Quran.
b) menyempurnakan rokaat terawih beserta witir setiap malam
c) mengalami sepanjang siang hari di bawah pengawasan Fasilitator Maha Agung.
d) patuh dengan kadar segera arahan Fasilitator (melambatkan sahur dan mencepatkan berbuka).
e) mendapat hadiah istemewa "Lailatul Qadar"

1. Sila berdaftar sekarang di dalam hati untuk menyertainya penuh sepanjang kursus dijalankan.

2. Fasilitator yang mengendalikan kursus ini ialah Allah. Anda boleh rujuk CV fasilitator ini di dalam "Asma' ulhusna".

3. Bayaran adalah percuma, boleh bawa wang sendiri untuk dimasukkan dalam tabung berbuka puasa. Tidak digalakkan membazir membeli makanan di bazaar ramadhan. Makan dan minum disediakan di surau dan di masjid.

4. Silabus adalah Al Quran, satu malam satu juz. Mesti habiskan membaca 30 juz sebagai syarat pencapaian kursus.

5. Tempat kursus boleh di rumah masing-masing dan aktiviti malam di masjid atau surau yang terdekat.

6. Aturcara kursus setiap hari:

0500 - Bangun solat witir
0515 - Sahur
0545 - Ke Surau
0600 - Solat Subuh Berjamaah
0700- Aktiviti Bebas
1930 - Berbuka (opsyenal di rumah / surau / masjid)
2045 - Isya' berjamaah
2100 - Solat terawih
2300 - Baca 1 Juz Al Quran (di rumah/ surau/ masjid)
2400 - Tidur

7. Penilaian kursus:
7.1 Markah tertinggi diberikan kepada peserta yang berjaya a) melambat-lambatkan sahur, b) mencepatkan berbuka, c) menjaga mulut, mata dan telinga daripada perkara yang bukan di dalam silibus ramadhan, d) solat terawih penuh rokaat dengan witirnya sekali e) tiada makanan yang membazir. dan f) banyak mengeluarkan wang bersedekah kepada yang memerlukan.

8. Majlis Penyampaian Sijil
Majlis pencapaian sijil kejayaan anda mengikuti kursus ini akan di adakan di masjid-masjid pada sepuluh malam terakhir. Sila hadir pada malam2 ini sambil beriktikaf. Tetamu Kehormat yang akan menyampaikan sijil kepada peserta-peserta yang berjaya ialah Malaikat Jibril beserta hadiah hamper "Lailatul Qadr".

9. Peralatan yang anda perlu sediakan
a) Niat untuk menjadi taqwa
b) Sebuah Al Quran dgn terjemahan
c) Jam berloceng (alarm)
d) Duit untuk bersedekah (ikut kemampuan)
e) Tempahan surau terdekat atau masjid untuk majlis penyampaian sijil anda.

Sekian, cepat berdaftar kerana tempat terhad kepada orang-orang yang beriman sahaja.

(sumber: http://mahligaikasih.multiply.com/journal/item/90)


--
" (yaitu) ketika dua orang malaikat mencatat amal perbuatannya, seorang duduk di sebelah kanan dan yang lain duduk di sebelah kiri. Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang selalu hadir ".
(QS: Qaaf : 17/18)
---------------------------------------
"Dan senantiasa seorang hamba mendekat kepada-Ku dengan amalan Sunnah sehingga Aku mencintainya." (HR Bukhari)
---------------------------------------
"Ya Allah, Rahmat-Mu aku harapkan, maka janganlah Engkau serahkan (urusan) ku kepada diriku walau sekejap mata, perbaikilah semua urusanku, tiada ilah selain Engkau." (HR Abu Daud dgn sanad yg sohih)

Thursday, August 20, 2009

..Ramadhan..




..ayuh sahabat..kita pasakkan niat..letakkan tekad..
..Ramadhan menjadi medan mengutip maghfirah..
..tamakkan diri dalam beribadah..
..bersama kita mujahadah dalam meniti jalan menuju redha ALLAH..

Sunday, August 16, 2009

Friday, August 14, 2009

<>

..macam mana nak buat..?

Bukan susah nak susah, bukan senang nak senang..dah tau susah,susahlah senang..

Baca 2-3 kali pun belum tentu kita dapat memahaminya. Susah yang macam mana? Senang pulak yang macam mana? Bila timbul persoalan macam ni maka datanglah satu lagi pepatah zaman moden ‘orang makan biskut takkan sama dengan orang yang tengok orang makan biskut’ ....apa ni..??! cakap berbelit-belit.. straight to the point please..

Itulah hakikatnya senario hidup seorang mahasiswa yang dalam masa yang sama terlibat dalam aktiviti-aktiviti persatuan.. tak kira program-program ilmiah,ceramah, kursus, kelas tambahan, kelas tafaqquh.. dan sebagainya. Belum dikira andainya orang itu terlibat dengan pengurursan aktiviti dan program..atau dengan kata lain, pimpinan.

Maka bermacamlah tanggapan, penilaian dan kritikan yang diterima apabila kita berada dikerusi yang bernama ‘pihak atasan’. Dan ketika ini juga, peninglah kepala pihak atasan ini menghadapi dan menguruskan ‘kepala’ dan ‘hati’ manusia yang berada disekeliling, demi untuk memenuhi kehendak mereka, selain berusaha bekerja keras bagi memastikan apa yang dilaksanakan adalah yang terbaik dan dapat memberi manfaat untuk diri sendiri dan orang lain.

Tapi malangnya, sedar atau tidak dia, masih ada suara-suara sumbang yang tidak berpuas hati dengan perkhidmatan yang disediakan..itu tak cukup, ini tak best, itu tak sesuai, ini boring, itu bukan yang kami nak, ini buang masa je..maka peninglah kepala semua orang..

Who?What?Why?When?How?
Siapa mereka? Apa yang mereka mahu? Kenapa mereka macam ni? bila nak berubah? macam mana lagi nak buat?...kembali kepada pernyataan berbelit dan memeningkan awal-awal tadi. Panjang jika nak huraikan, tapi kesimpulannya ‘experience is your best teacher!’ tak rasa, macam mana nak tau. Kulit kitab yang cantik dan terpelihara, jangan disangka sebab pemiliknya seorang yang cermat. Mungkin juga kerana kitab tu sekadar penghias rufuf yang besar..siapala yang tau Macam tu jugak pada yang comot dan terkoyak.. siapala yang tau melainkan pemilik kitab tu sendiri…

“Wallaziina jaahaduu fiinaa lanahdiannahum subulanaa wa innaLLaha lama’al muhsinin” [al-‘Ankabut:69]

~artikel untuk AuRa~
PERMATA 2007

Wednesday, August 5, 2009

..yang bernama kuLiAh..

..dalam satu kuliah..
“..ana harap antum semua dengar betul2 apa yang ana nak sampaikan harini..penting untuk kita tahu sejarah supaya kita tahu apa yang betul dan apa yang salah..kenapa Syiah boleh claim yang diorang tau siapa Imam Mahdi? Tapi kenapa kita ASWJ hanya tau bahawa akan datang Imam Mahdi tapi tak tau siapa? Sedangkan kita tau dia adalah dari kalangan Ahli Bayt dan Imam Mahdi yang Syiah claim mereka tau juga dari kalangan Ahli Bayt? …ana bukan nak kata kita ASWJ silap tapi………..
Bila kita imbas kembali tentang Perang Jamal, jika antum semua tanya mana2 ulama’ tentang perang jamal, takkan ada siapa yang berani untuk menjawab siapa yang betul n siapa yang salah..walaupun hakikatnya perang Jamal punca kepada segala perpecahan n perselisihan aqidah dalam Islam..kita tau, perang Jamal berlaku antara pihak Ali n Aisyah..jika kita telusuri..Ali- Amirul Mu’minin, Aisyah- Ummul Mu’minin..Ali- dipilih scra ijma’ sebagai pemimpin, Aisyah- isteri Nabi kalu ikut ayat al-Quran patut hanya berada dirumah.kedudukan org perempuan takkan boleh lebih dari lelaki..Ali- peperangan beliau adalah peperangan Rasulullah.Ali tak mulakan perang….jadi berdasarkan data sejarah sebenarnya kita boleh lihat pihak mana yang betul…………………………………………………………………………….”

..dan dalam satu kuliah lain….
“..berapa banyak buku yang telah ditulis menerangkan tentang kebatilan syiah..bagaimana mereka telah mnyeleweng dan tidak mengikut ajaran sebenar yang disampaikan oleh Islam..antum semua boleh rujuk kitab al-Milal wa al-Nihal karangan al-Syahrustani..antara yang jelas mereka kata al-Quran yang ada sekarang (resm Uthmani) bukan yang sebenar sebab sahabat banyak buang nama Ali yang sebenarnya banyak disebut selepas nama Rasulullah..bagaimana mereka ada perawi hadith mereka sendiri yang mereka iktiraf..bagaimana mereka boleh bertaqiyyah dalam segala perkara..tidak menerima solat Jumaat selagi imam tidak turun dan membolehkan mut’ah..”

….dan tak dapat digambarkan bagaimana ‘resahnya kepala’ menunggu kuliah2 akan datang…

p/s: nak komen..??

Saturday, August 1, 2009

..bersama..


Seronoknya
mendengar cerita mereka
Berjalan bersama
Bersuara bersama
Berhimpun bersama
Untuk agama

Terujanya diri
Melihat mereka
Berjuang bersama
Sakit bersama
Jatuh ke tanah..bangun semula
..bersama-sama

Pilunya jiwa
Melihat mereka
Susah payah bersama
Penah lelah bersama
Menitis air mata duka
Lalu dikesat dengan jiwa yang membara
Dengan semangat 1-ISLAM di dada

Tertanya pada diri
Bilakah akan bersama lagi

“..perjuangan itu pengorbanan..
berkorban ertinya menderita
penderitaan itulah asam garam perjuangan..”

Friday, July 31, 2009

<..cara untuk tawan hati KaWaN @ LaWaN..>

..belum cuba belum tahu..sudah cuba pasti mahu..
ayat ni ana nampak kat iklan belakang teksi time balik dari U.rasa macam sesuai untuk jadi tema..bukan setakat untuk promo barangan malaysia tapi jugak untuk satu teori yang rasanya orang ramai dah tau tapi tak rasa lagi kot 'nikmatnya' bila dah cuba..

prinsip-7

P 1: ikhlas..(peramah yg bertempat)

P 2: senyum..(harus lahir dr hati..)

P 3: mengingati namanya..(kalu boleh,nama penuhnya)

P 5: bercakap atas minatnya..(tapi yg positif je la..)

P 4: pendengar yg setia..(respek, ambil masa utk relaks & respon padanya)

P 6: menghargai & dihargai..(yg ni macam mana eh?)

P 7: tampil kemas..(bersih, kemas & selesa)

moga ada manfaatnya..
fi amaniLlah..

Thursday, July 23, 2009

Marwa as-Sharbini: Mati syahid kerana tudungnya


Tidak banyak liputan TV tentang Marwa Al-Sharbini, seorang ibu yang punya seorang anak, sedang mengandung tiga bulan, mati akibat ditikam 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tidak ramai pula di kalangan orang Islam sendiri sedar tentang tragedi kejam ini. Yang mereka lebih tahu ialah kematian Raja Pop. Itupun kerana media, terutama TV melampau-lampau liputannya. Berhari-hari, bahkan berminggu masih belum reda isunya.

Ribuan penduduk Mesir menghantar jenazah Marwa ke tempat pengkebumiannya. Beliau tidak sepopular artis tersohor, MJ, tetapi pastinya beliau tersohor di kalangan penduduk langit kerana mempertahankan harga diri, maruah dan agamanya melalui tudungnya, yang dengannya ia syahid.



Marwa ditikam di ruang mahkamah kota Dresden, Jerman sebelum memberikan keterangan atas kesnya. Ia mengadu tentang seorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “teroris” hanya disebabkan beliau berjilbab. Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah berasal dari Mesir itu. Di saat berada di mahkamah itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, terkena tembakan pihak berkuasa yang berdalih tidak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam keadaan kritikal di hospital di Dresden .

Dalam sejarah Islam, seorang wanita Islam cuba dicabul kehormatan dan maruah dirinya oleh seorang Yahudi. Lantas pemuda Islam tangkas membantu hingga menyebabkan pergaduhan antara Yahudi dan orang Islam. Di zaman Khalifah Mu’tasim, seorang wanita meminta tolong dengan berkata: ‘Waa Mu’tasimah!’. Mu’tasim yang berada begitu jauh darinya, apabila mendapat berita tersebut terus menghantar bantuan untuknya.

Hari Jilbab Antarabangsa

Umat Islam kini, apa yang dibuatnya? Media dunia umat Islam sendiri hanya pentingkan berita pengkebumian Michael Jackson sendiri. Tiada liputan besar-besaran untuk Marwa, melainkan media Islam khususnya di internet.

Untuk mengingati peristiwa ini, Hari Jilbab Antarabangsa dicadangkan bagi mengenang Marwa as-Sharbini. Usul itu dilontarkan oleh Ketua Perhimpunan Mempertahankan Hijab, Abeer Pharaon melalui Islamonline. Abeer mengatakan, Marwa Al-Sharbini adalah seorang syahid bagi perjuangan muslimah yang mempertahankan jilbabnya. “Ia menjadi korban Islamofobia, yang masih dialami ramai orang Islam di Eropah. Kematian Marwa layak untuk diperingati dan dijadikan sebagai Hari Hijab Sedunia,” kata Abeer.

Seruan Abeer disambut oleh beberapa orang tokoh Muslim, di antaranya Rawa Al-Abed dari Persekutuan Persatuan Islam di Eropah. “Kami mendukung cadangan ini. Kami juga menyeru agar diwar-warkan kempen seperti ini untuk meningkatkan kesedaran tentang hak-hak muslimah di Eropah, termasuk hak mengenakan jilbab,” kata Al-Abed.

Profesor bidang teologi dan falsafah dari Universiti Al-Azhar, Amina Nusser juga memberikan dokongannya atas cadangan Hari Jilbab Antarabangsa yang boleh dijadikan momentum untuk memberi tindakbalas sikap anti-jilbab di Barat. “Hari peringatan itu akan menjadi kesempatan bagi kita untuk mengingatkan Barat agar bersikap adil terhadap para muslimah dan kesempatan untuk menunjukkan pada Barat bahawa Islam menghormati hak beragama,” tegas Nusser.

Nusser menegaskan bahawa hak seorang muslimah untuk berpakaian sesuai dengan ajaran agamanya, tidak berbeza dengan hak penganut agama lain. Ia mengingatkan, kaum perempuan penganut Kristian Ortodoks juga mengenakan tudung sebelum masuk ke gereja.
Sokongan untuk mengadakan Hari Jilbab Antarabangsa itu juga datang dari Persatuan Muslim Denmark. Ketuanya, Mohammed Al-Bazzawi. “Hari Jilbab untuk mengingatkan masyarakat Barat bahawa hak muslimah untuk mengenakan jilbab sama dengan hak perempuan non-Muslim yang boleh mengenakan busana apa saja. Mereka di Barat yang berbicara soal hak perempuan, selayaknya menyedari bahawa mereka juga tidak boleh mengabaikan hak seorang perempuan untuk mengenakan jilbab,” ujarnya.

Gerakan Islam di rantau Asia juga wajar mengambil inisiatif menganjurkan Hari Jilbab Antarabangsa tersebut sebagai tanda solidariti umat Islam. Dewan Muslimat PAS dan NGO berkaitan boleh mengambil peranan ini.

Akhbar Jerman perleceh Marwa as Sharbini
Surat khabar Jerman, Die Welt versi online memuatkan komentar-komentar pembacanya yang berisi penghinaan dan pernyataan anti-Arab dan anti-Muslim. Komentar-komentar itu adalah reaksi pembaca atas artikel berjudul “Islamisten fordern Vergeltung für Mord im Gericht” yang diterbitkan berkaitan kes Marwa Al-Sharbini itu.

Salah satu pemberi komen misalnya, menyarankan agar pelaku pembunuhan Marwa diberi tanda jasa “Federal Cross of Merit”. Pemberi komen lainnya menyebut Marwa “toilet” dan masih banyak lagi komentar-komentar lainnya yang isinya jelas membela pembunuh Marwa dan melecehkan Marwa.

Pihak Die Welt pula anehnya, enggan menolak untuk menghapuskan komentar-komentar yang provokatif itu, seiring dengan sikap media massa Jerman lain untuk tidak menulis berita tentang insiden yang menimpa Marwa. Media Jerman menganggap kes pembunuhan Marwa yang berlatar belakang islamofobia itu bukan kes yang serius. Sikap media Jerman mungkin akan berbeza jika yang dibunuh adalah seorang non-Muslim Jerman dan pelakunya seorang Muslim.

Sementara itu, atas sikap akhbar Die Welt online, website Ikhwanul Muslimin menyeru kaum Muslimin untuk menyampaikan email protes kepada akhbar tersebut agar menghapuskan komentar-komentar yang rasis dan anti-Muslim, melalui alamat email: online@welt.de

www.niknasri.com
(disunting dari pelbagai sumber)

Saturday, July 11, 2009

Friday, July 10, 2009

..ustaz memang begitu..

Oleh : Dimasyqi.com

Kita tahu siapa doktor, siapa jurutera, siapa guru, siapa peguam. Tapi siapakah ustaz? Ustaz (bagi akhawat dibaca dengan ustazah) terutama dalam masyarakat melayu tidak didefinisikan dengan jelas. Sepertimana jelasnya ahli mantiq mendefinisikan manusia yang jami’ dan mani’ sifatnya. Sekiranya disoal siapa ustaz, jawapannya masih kabur. Tidak seperti profesion yang lain. Seseorang tidak akan diiktiraf sebagai doktor melainkan tamat menjalani “housemanship’. Seseorang tidak boleh menggelarkan diri sebagai peguam melainkan dia tamat tempoh “chambering”. Seorang akauntan hanya layak disebut akauntan setelah memperolehi AACA. Tetapi tidak kepada seorang ustaz. Sesiapa sahaja dengan mudah boleh diberi gelaran itu.

Bagi jumhur makcik, pakcik, maklong dan paklong di kampung, mereka mempunyai pengertian sendiri. . Ustaz di sisi mereka, sesiapa sahaja yang bermusafir dengan tujuan belajar agama ke Timur Tengah. Asalkan pernah berada di Timur Tengah untuk belajar agama maka mereka layak memegang title ustaz setelah pulang. Ditambah dengan set kopiah, serban dan jubah yang dipakai, beberapa potong ayat quran dan hadith yang dihafal, satu dua fakta sirah yang dibaca, gelaran ustaz akan lebih kuat melekat pada diri ustaz. Pendek kata sesiapa sahaja yang pernah dalam hayatnya belajar agama dengan mudah akan menerima gelaran ini.

Ringkasnya, pemahaman yang ada dalam benak kebanyakkan masyarakat seolah-olahnya tidak membezakan antara ustaz yang banyak bertalaqqi di jami dengan ustaz yang banyak bertalaqqi di internet, ustaz yang banyak mengumpul koleksi kitab dengan ustaz yang banyak mengumpul koleksi filem, ustaz yang banyak menziarahi masyaikh dengan ustaz yang banyak menziarahi shopping complex, ustaz yang harinya bermula seawal 5 pagi dengan ustaz yang harinya bermula selewat 12 tengahari, ustaz yang letih tidak cukup tidur menelaah dengan ustaz yang letih sebab tidur tidak menelaah, ustaz yang berbuih mengajar adik-adik dengan ustaz yang berbuih bersembang kosong, ustaz yang bersengkang mata bertahajjud dengan ustaz yang bersengkang mata berchatting, ustaz yang penuh didada dengan matan dan syair dengan ustaz yang penuh didada dengan matan lagu dan nasyid, ustaz yang banyak menulis dengan ustaz yang malas membaca apa yang telah ditulis. Ustaz yang bekerut dahi merisaukan masalah ummat dan ustaz yang berkerut dahi kecewa perpindahan Robinho ke Manchester City. Ustaz yang sedar dirinya banyak kekurangan dengan ustaz yang tidak merasai apa-apa kekurangan. Anda teruskan sendiri senarainya. Yang penting, kesemuanya akan akan dibakulkan dalam dalam satu bakul yang sama setelah pulang ke Malaysia, iaitu bakul ustaz. Semuanya akan dipanggil ustaz.

Ustaz-ustaz inilah nantinya akan diminta mengisi kekosongan kuliah di surau dan masjid, ceramah agama sempena Isra’ Mikraj, Maal Hijrah dan Maulid. Ustaz ini nantinya diminta untuk mengisi khemah ibadah. Ustaz inilah nantinya akan ditanya masalah faraid, zakat, puasa dan solat. Ustaz inilah nanti diminta berkhutbah Jumaat, Aidilfitri dan Aidiladha.

Maka ustaz ini jugalah yang nantinya akan berdolak dalik seribu alasan. “Bagi pada orang lain dulu”, “Bidang saya lughah, saya tak boleh jawab tentang fekah”, “Saya tak bersedia lagi, baru semalam balik dari Syria”, ”Saya tak pandai nak berceramah” dan beraneka alasan yang lain. Setelah bertahun di Timur Tengah, agaknya boleh ke makcik dan pakcik di kampung menerima semua alasan ini.

Tidak kurang juga yang mengagahkan diri menerima cabaran dek kerana tercabar membawa title ustaz. Akhirnya keluarlah fatwa-fatwa pelik lagi ajaib yang layak dimasukkan ke dalam “World Books Of Record”.

Maka jangan cepat melatah jika hari ini masyarakat mula meragui pada sesetengah insan yang bernama ustaz. Krisis keyakinan pada golongan agamawan berakar pada 1001 perkara pelik dan ajaib yang terbit dari kalam dan perbuatan ustaz. Bermula dari soal sikap, cara berfikir, cara bertindak dan sebagainya.

Masyarakat yang berfikir dan cermat memerhati menyimpulkan, ustaz hari ini hanya pada nama bukan ruh, hanya pada kata-kata bukan amalan, hanya pada idea bukan perlaksanaan, hanya pada kulit bukan pada isinya. Ustaz tidak mampu memimpin dan membimbing masyarakat. Ustaz hanya pandai bercakap (dibaca dengan menggoreng). Dakwah ustaz tidak berhikmah. Ustaz tidak progresif dan dinamik. Pendekatan ustaz tidak approachable. Ustaz tidak up to date. Ustaz tidak itu dan ini.

Anda mungkin marah dan saya juga marah apabila institusi ustaz diperlekeh sedemikian rupa. Tetapi cuba kita becermin sejenak. Marah semata tidak akan merubah wajah ustaz. Kita perlukan revolusi dan revolusi perlukan PENGORBANAN.

Jika tidak, kita bersetuju dengan mereka yang mengatakan “Ustaz memang begitu”


Dimasyqi.com
9 Disember 2008
Mujtahid, Dimasyq.

sumber : http://suaradamsyik.wordpress.com

SOLAT AKHIR WAKTU...???

Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita yea.
Jika berpuasa amalan kita
direct terus padaNya Tapi Jika bersembahyang
Ada posmen pula Untuk hantar amalan kita padaNya

Kisahnya…..

Setiap kita ada malaikat Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada Ilahi Untuk sampaikan amalan kita Ia melalui tol-tol di setiap lapisan langit Dimana setiap penjaga tol, Kroni malaikat juga Jika sembahyang di awal waktu
Tolnya “free” Sekatan tol tiada Tiada “jem” Malaikat terus sampaikan amalan pada Tuhan..Untuk dinilaikan

Tapi

Jika sembahyang di akhir waktu Tol free juga
Tapi sekatannya MasyaAllah….

Di langit pertama,
Penjaga tol marahkan posmen kita Kenapa lewat poskan amalan kita Merayu-rayu posmen malaikat kita Minta diberi laluan Tetapi… penjaga langit pertama Tidak heran Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi Maka..
Jatuh berderai…

Dikutip semula oleh Malaikat posmen kita Satu persatu dikutip Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua Dilangit kedua, Samalah juga,
Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan
Merayu lagi kawan kita Tak dipedulinya
Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi Jatuh berderai lagi..

Dikutip satu persatu amalan kita Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan Dilangit ketiga,
La…. Kena basuh lagi malaikat posmen kita Kenapa lewat hantar amalan tersebut Tiada kompromi Terus dibaling amalan kita
Jatuh berderai amalan kita Tak ade nilai….
Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi Maka..
Tak sampailah amalan kita kepada Allah Seolah-olah kita tak sembahyang juga

Maka…
Bersedialah kita menerima pembalasannya Tak di dunia di akhirat pula Hilang duit, Hati risau, Tender ditolak, Ujian bertimpa-timpa

Ish….
Tak berbaloikan kita buat amal Tapi tak sampai
Dahlah tu Tak de nilai Kena azab lagi nanti
Ya Allah… Ampunkan kami… Kerana lalai…
Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun
Lagi Maha Penyayang...

Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan Biarlah kami gawat di dunia Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak.

Amin.

Sumber : FWD

DOA SEORANG PEJUANG

Dilantunkan oleh K.H. Rahmat Abdullah pada Deklarasi Parti Keadilan
Lapangan Masjid Agung Al-Azhar Jakarta, 09 Agustus 1998, yang
diiringi oleh titisan air mata hadirin.



Ya ALLAH, berikan taqwa kepada jiwa-jiwa kami dan sucikan dia.
Engkaulah sebaik-baik yang, mensucikannya.
Engkau pencipta dan pelindungnya

Ya ALLAH, perbaiki hubungan antara kami
Rukunkan antara hati kami
Tunjuki kami jalan keselamatan
Selamatkan kami dari kegelapan kepada terang
Jadikan kumpulan kami jama'ah orang muda yang menghormati orang tua
Dan jama'ah orang tua yang menyayangi orang muda
Jangan Engkau tanamkan di hati kami kesombongan dan kekasaran
terhadap sesama hamba beriman
Bersihkan hati kami dari benih-benih perpecahan, pengkhianatan dan kedengkian

Ya ALLAH, wahai yang memudahkan segala yang sukar
Wahai yang menyambung segala yang patah
Wahai yang menemani semua yang tersendiri
Wahai pengaman segala yang takut
Wahai penguat segala yang lemah
Mudah bagimu memudahkan segala yang susah
Wahai yang tiada memerlukan penjelasan dan penafsiran
Hajat kami kepada-Mu amatlah banyak
Engkau Maha Tahu dan melihatnya

Ya ALLAH, kami takut kepada-Mu
Selamatkan kami dari semua yang tak takut kepada-Mu
Jaga kami dengan Mata-Mu yang tiada tidur
Lindungi kami dengan perlindungan-Mu yang tak tertembus
Kasihi kami dengan kudrat kuasa-Mu atas kami
Jangan binasakan kami, karena Engkaulah harapan kami
Musuh-musuh kami dan semua yang ingin mencelakai kami
Tak akan sampai kepada kami, langsung atau dengan perantara
Tiada kemampuan pada mereka untuk menyampaikan bencana kepada kami

"ALLAH sebaik baik pemelihara dan Ia paling kasih dari segala kasih"

Ya ALLAH, kami hamba-hamba-Mu, anak-anak hamba-Mu
Ubun-ubun kami dalam genggaman Tangan-Mu
Berlaku pasti atas kami hukum-Mu
Adil pasti atas kami keputusan-Mu

Ya ALLAH, kami memohon kepada-Mu
Dengan semua nama yang jadi milik-Mu
Yang dengan nama itu Engkau namai diri-Mu
Atau Engkau turunkan dalam kitab-Mu
Atau Engkau ajarkan kepada seorang hamba-Mu
Atau Engkau simpan dalam rahasia Maha Tahu-Mu akan segala ghaib
Kami memohon-Mu agar Engkau menjadikan Al Qur'an yang agung
Sebagai musim bunga hati kami
Cahaya hati kami
Pelipur sedih dan duka kami
Pencerah mata kami

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Nuh dari taufan yang
menenggelamkan dunia

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Ibrahim dari api kobaran yang
marak menyala

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Musa dari kejahatan Fir'aun dan
laut yang mengancam nyawa

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Isa dari Salib dan pembunuhan
oleh kafir durjana

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Muhammad alaihimusshalatu
wassalam dari kafir Quraisy durjana, Yahudi pendusta, munafik
khianat, pasukan sekutu Ahzab angkara murka

Ya ALLAH, yang menyelamatkan Yunus dari gelap lautan, malam,
dan perut ikan

Ya ALLAH, yang mendengar rintihan hamba lemah teraniaya
Yang menyambut si pendosa apabila kembali dengan taubatnya
Yang mengijabah hamba dalam bahaya dan melenyapkan prahara

Ya ALLAH, begitu pekat gelap keangkuhan, kerakusan dan dosa
Begitu dahsyat badai kedzaliman dan kebencian menenggelamkan
dunia
Pengap kehidupan ini oleh kesombongan si durhaka yang membuat-
Mu murka
Sementara kami lemah dan hina, berdosa dan tak berdaya

Ya ALLAH, jangan kiranya Engkau cegahkan kami dari kebaikan
yang ada pada-Mu karena kejahatan pada diri kami

Ya ALLAH, ampunan-Mu lebih luas dari dosa-dosa kami
Dan rahmah kasih sayang-Mu lebih kami harapkan daripada amal
usaha kami sendiri

Ya ALLAH, jadikan kami kebanggaan hamba dan nabi-Mu
Muhammad SAW di padang mahsyar nanti
Saat para rakyat kecewa dengan para pemimpin penipu yang
memimpin dengan kejahilan dan hawa nafsu
Saat para pemimpin cuci tangan dan berlari dari tanggung jawab
Berikan kami pemimpin berhati lembut bagai Nabi yang menangis
dalam sujud malamnya tak henti menyebut kami, ummati ummati,
ummatku ummatku
Pemimpin bagai para khalifah yang rela mengorbankan semua
kekayaan demi perjuangan
Yang rela berlapar-lapar agar rakyatnya sejahtera
Yang lebih takut bahaya maksiat daripada lenyapnya pangkat dan
kekayaan

Ya ALLAH, dengan kasih sayang-Mu Engkau kirimkan kepada kami
da'i penyeru iman
Kepada nenek moyang kami penyembah berhala
Dari jauh mereka datang karena cinta mereka kepada da'wah
Berikan kami kesempatan dan kekuatan, keikhlasan dan kesabaran
Untuk menyambung risalah suci dan mulia ini
Kepada generasi berikut kami
Jangan jadikan kami pengkhianat yang memutuskan mata rantai
kesinambungan ini
Dengan sikap malas dan enggan berda'wah
Karena takut rugi dunia dan dibenci bangsa

Thursday, June 18, 2009

WHEN i READ n WRITE..

Assalamualaikum wrt. wbt.

nak kata ucapan alu-aluan, boleh jugak. selalunya orang buat kata2 mcm ni dalam first post..xpelah..

..bila tengok n meneliti ramai adik-beradik, sahabat handai, saudara-mara yang mula menulis dalam blog, terdetik jugak di hati nak ada blog sendiri. bukanlah niat untuk meluahkan rasa..ataupun nak bercerita kisah terbaru,apa yg berlaku dalam atau luar negara..tapi niat dihati lebih kepada nak berkongsi coretan ke, sajak ke, cerita ke, lagu ke...atau apa saja yang ana n antum semua rasakan menyentuh hati bila dibaca dan dihayati..mencari sesuatu untuk santapan rohani. selain pada tu, nak juga mencari sahabat-sahabat lama from s.k. kajang, smk. sultan abd. aziz shah, smka. ma'ahad hamidiah n darul quran...jordanian's?? tak masuk dalam senarai yang 'lama-lama' tu rasanya..(",)

..tapi tak mustahil, satu masa nanti dunia blog ni akan jadi medan untuk 'segalanya'..

..moga kita semua dipermudahkan ALLAH dalam segala urusan
..fi amaniLlah

SYAFAWATI SALIHAN

SIAPA AKU DI HADAPAN TUHANKU

Allahuakbar, Allahuakbar
Allahuakbar, Allahuakbar


Subuhnya
di mana aku berada
masih enak dalam kelambu rindu
sambil berpoya-poya dengan waktu
masa bagaikan menderu
langkah tiada arah tuju
fikiran terus bercelaru
terlupa aku semakin di hujung waktu
siapa aku di depan Tuhanku..

Zohornya
aku lebih memikirkan kelaparan
kehausan dan rehatku
aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku
aku bertolak ansur dengan waktu
aku gembira membilang keuntungan
aku terlupa betapa besar kerugian
jika aku menggadaikan sebuah ketaatan
siapa aku di depan Tuhanku..

Asarnya
aku lupa warna masa
cepat berubah bagaikan ditolak-tolak
aku masih dengan secawan kopiku
terlupa panas tidak di hujung kepala
aku masih bercerita
tentang si Tuah yang setia dan si Jebat yang derhaka
siapa aku di depan Tuhanku..

Maghribnya
aku melihat warna malam
tetapi aku masih berligar di sebalik tabirnya
mencari sisa-sisa keseronokan
tidak terasa ruang masa yang singkat
jalan yang bertongkat-tongkat
ruginya bertingkat-tingkat
siapa aku di depan Tuhanku..

Isyaknya
kerana masanya yang panjang
aku membiarkan penat menghimpit dadaku
aku membiarkan kelesuan mengangguku
aku rela terlena sambil menarik selimut biru
bercumbu-cumbu dengan waktuku
siapa aku di depan Tuhanku.
Kini aku menjadi tertanya-tanya
sampai bila aku akan melambatkan sujudku
apabila azan berkumandang lagi
aku tidak akan membiarkan Masjid menjadi sepi
kerana di hujung hidup ada mati
bagaimana jenazah akan dibawa sembahyang di sini
jika ruangku dibiarkan kosong
jika wajahku menjadi asing
pada mentari dan juga bintang-bintang

..SIAPA AKU DI DEPAN TUHANKU..??

HaKiKaTnYa

Jalan perjuangan ini
hanya dilalui oleh mereka
yang tahu erti pengorbanan
rela dirinya ditarbiyah
tahan apabila diuji
dan..
sentiasa cuba mengukuh benteng peribadi
sebagai hamba..
menjadi insan yang memudahkan
bukan menyusahkan
dan bermanfaat kepada insan lain

ALLAH lebih mengetahui
betapa beratnya hatimu..
betapa pedihnya hatimu..
betapa sukarnya hatimu..
untuk memimpin dirimu sendiri
agar mampu memimpin insan lain
tetapi..
Yakinlah..ALLAH jua yang mengetahui
betapa besarnya hikmah
disebalik kesulitan dan ujian yang menimpamu
Selagi ALLAH menjadi tempat mengadu dan meminta
Yakinlah pada rahmatNYA
Kau akan kuat walau berada ditengah kekalutan
kerana diri sentiasa dipandu
ALLAH memegang hati-hati manusia
Maka padaNYA jualah kuncinya..

Kita sentiasa ditarbiyah..

Tuesday, June 16, 2009

Dia...Seorang Mukmin

Mengalirlah air mata mukmin
Atau mengalir air mata hatinya
Bila mengingati Tuhannya…

Malunya hati mukmin
Bila mengenangkan Rahim dan Rahman
Tuhan…

Remuk redam hatinya
Bila teringat Qahhar dan Jabbar-Nya
Resah gelisah jiwanya melakukan dosa
Sedih hatinya lalai dengan Tuhannya…
Kemudian sedar semula
Tidak tentu rasa hatinya
Bila terbuat kesalahan dan kesilapan…

Hati mukmin sentiasa tenang dengan Tuhannya
Tidak tenang dengan dunia
Jiwanya bergelombang dengan Tuhannya
Bagaikan lautan tak pernah tenang…

Kalau bukan kerana kewajipan
Tentu mereka bersendirian
Membawa diri berkelana bersama Tuhan…